Bertil ”Berra” Marcusson är seg som den gotländska ”ainbusken” och har uthållighet som nästan överträffar strändernas raukar. Hans yrkeskarriär sträcker sig från dagavlönad bonddräng till projektansvarig för internationella kraftverksbyggen. Som amatör startade han i ökenrallyt Paris–Dakar och efter sina genomförda lopp blev han internationellt känd för sin envishet och målfokusering. Totalt har det blivit två Dakar-rallyn på motorcykel och ett med lastbil.
Många bär på en dröm. Berra Marcusson tillhör de få personer som fått högvinsten; en möjlighet att förverkliga sin dröm. Genom att vara på rätt plats vid rätt tillfälle fick Berra Marcusson våren 2003 ett erbjudande att göra det omöjliga möjligt: att med mindre än ett år kvar till start köra Paris–Dakar på motorcykel.
Paris–Dakar innebär dryga 1000 mils terrängkörning, huvudsakligen över oändliga ökenvidder dag efter dag i närmare tre veckor. Bakom detta döljer sig tusentals timmar av förberedelser där de professionella teamen engagerar organisationer med hundratals personer!
Berra påbörjade sitt projekt ensam. Med en målmedveten planering, stor respekt för andras kunnande, ödmjukhet och en odiskutabel vilja att nå målet startade Berra i ett vintrigt Visby. Fem dagar senare, på nyårsafton 2004 stod Berra i Frankrike, klar för start.
2004 års Dakarrally blev för många en mardröm. Mer än hälften att deltagarna tvingades efter halva rallyt att ge upp. Redan från tredje dagen började problemen hopa sig för Berra vilket bland annat innebar 36 timmars oavbruten körning! Tvivlarna var många – men Berra hade bestämt sig: inget skulle hindra honom från att nå målet. 17:e januari 2004 klockan 12:34 äntrade Berra målpodiet.
2005 var det trots löften om att ”aldrig ställa upp igen”, dags för ännu ett Dakar… Med många erfarenheter från föregående rally gjorde Berra om sin bedrift. För att möjliggöra deltagande vid mc-mässan i Göteborg 10 dagar efter målgång i Dakar, bestämde sig Berra för att direkt efter målgång köra de 900 milen hem och på det spektakulära sättet marknadsföra sitt nystartade företag. Den turen blev något ”hetare” än planerat då motorcykeln fattade eld…
Inför Dakarrallyt 2006 grubblade Berra på hur han skulle kunna ge sig själv en ny utmaning och kläckte den briljanta idén att han nu skulle köra servicelastbil. Det här blev ett helt annat sätt att uppleva Dakarrallyt. Berra övade lastbilskörning i grusgroparna på Gotland och under tävlingen testades inte bara Berras skicklighet som chaufför, utan även hans sinne för planering, logistik och flexibilitet. Plus konsten att kommunicera på franska då hans enda sällskap i hytten var fransktalande mekaniker.
Idag drar han nytta av sina erfarenheter när han arrangerar motorcykelturer, konferenser och event.